Duurzaamheidsmanager Laura over het Digitaal Product Paspoort: “Pionieren past bij ons als merk”

Gepubliceerd op 31-12-2024

Duurzaamheidsmanager Laura over het Digitaal Product Paspoort: “Pionieren past bij ons als merk”

Bij Studio Anneloes vinden we transparantie belangrijk. Daarom zijn we een van de eerste modemerken met een Digitaal Product Paspoort (DPP). Via een QR-code in het waslabel krijg je toegang tot alle informatie over het artikel, zoals de herkomst en samenstelling. 

“Vanaf 2027 moeten alle textielproducten in de EU voorzien zijn van een DPP”, vertelt Laura Koedijk, onze duurzaamheidsmanager. “Dit is onderdeel van de EU Green Deal, een plan voor duurzame ontwikkeling en groei in Europa. Het DPP gaat de reis naar een circulaire economie versnellen. Want duurzaamheid begint met transparantie. Weten waar en hoe een product gemaakt is. Dit maakt het makkelijker om een duurzamere keuze te maken. Maar ook om een kledingstuk te hergebruiken, recyclen of repareren. Het DPP is nu nog niet verplicht, maar wij juichen deze ontwikkeling toe en nemen graag het voortouw.” 

Wat staat er in het Digitaal Product Paspoort?

“Via een QR-code in het waslabel van je Studio Anneloes item krijg je toegang tot alle informatie over het artikel. Je scant de QR-code met je telefoon en komt direct bij het overzicht. Hier zie je onder andere waar je item gemaakt is en van welk materiaal. Maar ook instructies om je kledingstuk zo lang mogelijk mooi houden. De komende tijd willen we steeds meer features in het DPP opnemen. Denk aan een koppeling met onze Studio Anneloes Member Club of ons second hand platform Retravel. Mocht je een item niet vaak meer dragen, dan kun je het hier eenvoudig een tweede leven geven.” 

Samen kom je verder

“Op dit moment is het DPP nog niet verplicht en zijn we een van de eerste modemerken met dit paspoort. Het staat dus nog in de kinderschoenen in Europa. Wij geloven dat je door samenwerking verder komt. Daarom heb ik onder andere deelgenomen aan een DPP expertgroep. In deze groep deel je ervaringen en uitdagingen met andere bedrijven uit verschillende sectoren. Op basis van deze inzichten hebben we een bluepaper gemaakt met praktische tips voor het opzetten van een DPP. Andere bedrijven kunnen dit document inzien via ShoppingTomorrow. Zo hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden en kun je elkaar inspireren. We vinden het belangrijk om bij te dragen aan dit soort projecten en zijn open over onze ervaringen.” 

De toekomst

“Het DPP is nieuw. Zowel voor bedrijven als voor consumenten. Het moet uiteindelijk een gewoonte worden om bij aankoop en gebruik van een kledingstuk de QR-code te scannen. Als een van de eerste modemerken met een DPP zie ik het als onze taak om mensen daarin mee te nemen. We geloven heel erg in vooruitgang boven perfectie. We wachten niet af tot alles duidelijk is, maar gaan het gewoon doen en leren daarvan. Een beetje pionieren dus, dat past bij ons als merk.”