Fashion Statement Now x Studio Anneloes

Gepubliceerd op 19-02-2025

Fashion Statement Now x Studio Anneloes

Transparant over productieaantallen

Elk jaar blijven miljarden kledingstukken onverkocht achter. Hoeveel precies? Dat weet niemand. Terwijl transparantie cruciaal is om de impact van de mode-industrie te begrijpen en samen te veranderen. Fashion Statement Now roept Nederlandse modemerken daarom op om hun productieaantallen te publiceren. Bij Studio Anneloes geloven we dat transparantie de basis is van duurzaam ondernemen. Daarom steunen we deze campagne en delen we onze eigen productieaantallen.

waarom fashion statement now?

Fashion Statement Now is een campagne van Dutch Sustainable Fashion Circle (DSFC), een collectief van duurzame mode-activisten. Met de campagne willen zij de echte impact van de mode-industrie in kaart brengen. Human rights consultant Rachel Castillo is een van de initiatiefnemers: “Er wordt bizar veel kleding gemaakt. Maar over hoeveel kleding hebben we het eigenlijk? Die data is er niet. Het probleem aanpakken begint bij inzicht in de cijfers. Dan kan er bijvoorbeeld gerichte wetgeving komen die bedrijven verantwoordelijk houdt voor álle kleding die ze maken.” 

Pioniers in transparantie

Op dit moment hebben 26 modemerken zich aangesloten bij Fashion Statement Now. Pioniers in transparantie, noemt Rachel ze. “We merken dat bedrijven het spannend vinden om hun aantallen te delen. Zeker grote merken. Daarom vind ik het heel tof dat een grotere speler als Studio Anneloes het goede voorbeeld geeft. Als meer merken hun verantwoordelijkheid nemen, kunnen we samen als industrie transparantie de norm maken.” 

waarom doet Studio Anneloes mee aan fashion statement now?

Duurzaam ondernemen begint bij transparantie. Door ons aan te sluiten bij Fashion Statement Now willen we deze transparantie zelf bieden en andere merken aanmoedigen dit ook te doen. Daarnaast vinden we het belangrijk om onze eigen community mee te nemen in onze duurzamere reis. En eerlijk te zijn over wat er goed gaat en wat beter kan. Zo maken we de impact van onze items inzichtelijk met de Footprint Meter, zodat we gericht kunnen werken aan het verlagen ervan. Ook heeft zo’n 85% van onze collectie een Digitaal Product Paspoort (DPP). Via een QR-code in het waslabel krijg je toegang tot alle informatie over het artikel, zoals de herkomst en samenstelling.  

wat is het productievolume van Studio Anneloes?

In 2023 hebben we 942.606 items geproduceerd. Dat doen we met minimale overproductie. We werken kort op het seizoen en produceren alleen op basis van vraag. Dus wat besteld is door onze retailers (meer dan 300 verkooppunten in Nederland en Duitsland) en door de inkoper van onze eigen webshop. Op is bij ons écht op.  

wat gebeurt er met items die toch over zijn?

Natuurlijk blijven er altijd kleine aantallen over. Voor deze items zoeken we een passende bestemming. Zo organiseren we twee keer per jaar een sample sale. Daarnaast doneren we aan non-profitorganisaties als Vluchtelingen opvang Lelystad, Dress for Succes, Soles4Souls en de LINDA.foundation. Ook onderzoeken we samen met andere modebedrijven hoe we upcycling van kleding schaalbaar kunnen maken. Zo zijn we een van de initiatiefnemers van de 100X1000 upcycling club.