Vrouwen van de toekomst

Gepubliceerd op 05-03-2025

Vrouwen van de toekomst

Het is bijna Internationale Vrouwendag. Dit jaar draait deze belangrijke dag om het thema Vrouw van de Toekomst’. Een onderwerp waar we bij Studio Anneloes elke dag mee bezig zijn. Als merk willen we bijdragen aan een wereld waarin vrouwen zich sterk, zelfverzekerd en comfortabel voelen. Dat doen we samen met een community van inspirerende en ambitieuze vrouwen. Wat betekent ‘Vrouw van de Toekomst’ voor de collega’s op ons hoofdkantoor?

‘Ik hoop mijn dochter mee te geven wat mijn moeder mij leerde’

Onze campaign producer Iris Kooijman is net moeder geworden en beseft nu nog meer hoe belangrijk sterke rolmodellen zijn. Wat wil zij haar dochter – een vrouw van de toekomst – meegeven? 


“Mijn moeder is mijn grootste voorbeeld. Ze was alleenstaande moeder en werkte in een mannenwereld. Ze heeft me meegegeven om naar het hoogst haalbare te streven. Die mindset heeft me gevormd. Nu ik zelf moeder ben, besef ik nog meer hoe krachtig haar opvoeding was. Ik hoop mijn dochter mee te geven wat mijn moeder mij leerde: wees onafhankelijk, durf te vallen en weer op te staan.  


Er is al veel veranderd voor vrouwen. Mijn vriend komt bijvoorbeeld uit een gezin met een traditionele rolverdeling. Maar voor hem is het nu vanzelfsprekend dat we de zorg gelijkwaardig verdelen. We zijn bijvoorbeeld allebei vier dagen gaan werken. Maar over het algemeen is er nog steeds veel werk te doen. We hebben bijvoorbeeld meer vrouwen in leidinggevende posities nodig, vooral in de corporate wereld. Daar kunnen we echt impact maken. Ik hoop dat mijn dochter in de toekomst haar steentje kan bijdragen. En dat ik haar daarin kan begeleiden.” 

‘Bescheidenheid siert de vrouw niet’

Studio Anneloes is designed to empower. Onze oprichter Anneloes van der Heijden moedigt vrouwen aan om in hun kracht te staan. En gelooft dat we daarin veel minder bescheiden mogen zijn. 


“Bescheidenheid siert de vrouw niet, daar geloof ik heilig in. We moeten veel meer ownen hoe sterk we zijn en voor onszelf opkomen. Vrouwen spelen een essentiële rol - in het gezin, op de werkvloer en in leiderschap. We zijn krachtig, sensitief en emotioneel intelligent. Als vrouwen daarop durven leunen en dat uit durven spreken, denk ik dat de wereld veel mooier wordt. Er zijn al genoeg grote ego’s, toch? 


Toch zie ik nog steeds hoe vrouwen zichzelf wegcijferen. Wie gaat er minder werken als het gezin daarom vraagt? Vaak nog steeds de vrouw. Ook de loonkloof tussen mannen en vrouwen is nog altijd groot. In dit tempo zullen we pas vanaf het jaar 2050 hetzelfde verdienen. Maar de nieuwe generatie geeft hoop. Ik zie hoe mijn dochter van 19 heel bewust in het leven staat. Ze weet goed wat ze wil en spreekt zich uit. Echt een vrouw van de toekomst.” 
 

‘Voor deze missie wil ik vechten’

Bij Studio Anneloes werken natuurlijk ook mannen die bijdragen aan onze missie. CEO Jurriaan van ’t Hoff zet zich daar met hart en ziel voor in.  “Mijn moeder is 93. Ze mocht als meisje niet studeren, terwijl haar broers dat wel mochten. Toen ze trouwde, moest ze stoppen met werken. Tot de dag van vandaag is ze daar woedend over.  


Mijn drie dochters groeien op in een wereld met meer kansen, maar we zijn er nog niet. Ik wil bijdragen aan die vooruitgang. Dat is een van de redenen dat ik hier werk. Ik vind de missie van Studio Anneloes ongelooflijk belangrijk: vrouwen in hun kracht zetten. Daar wil ik voor vechten. Ik heb een hekel aan ongelijkheid en geloof tot in mijn vezels in diversiteit. We hebben de eigenschappen van vrouwen in deze wereld keihard nodig. Ik heb hiervoor 23 jaar in een hele mannelijke cultuur gewerkt. Bij Studio Anneloes word ik enorm uitgedaagd en geïnspireerd door alle vrouwen die hier werken. Dat geeft veel energie. Nu doe ik eindelijk iets waar mijn moeder trots van wordt”, zegt hij lachend. 

‘De vrouw van de toekomst is een bewuste consument’

Als modemerk spelen we een belangrijke rol in de toekomst van vrouwen. Duurzaamheidsmanager Laura Koedijk vertelt hoe we onze verantwoordelijkheid nemen. 


“Als modemerk zijn we ons heel bewust van onze verantwoordelijkheid. Ten eerste natuurlijk als werkgever. In onze keten werken veel vrouwen. Zowel op ons hoofdkantoor als op onze productielocaties. Daarom kiezen we voor productie dicht bij huis. Hier kunnen we op basis van Europese wetgeving niet alleen eerlijke lonen waarborgen voor vrouwen in de textielindustrie, maar vooral ook veilige werkomstandigheden. 


Daarnaast zien we het als onze missie om vrouwen mee te nemen op onze duurzamere reis. We willen ze inspireren om bewust te kiezen voor items die lang meegaan en te investeren in kwaliteit. Ik zie de vrouw van de toekomst als een bewuste consument. Ze vraagt zich niet alleen af hoe een item eruitziet, maar ook waar het vandaan komt en wie het heeft gemaakt. Daar dragen we als merk aan bij door volledig transparant te zijn over onze werkwijze. Zo kun je in het Digitaal Product Paspoort (via een QR-code in het waslabel) bekijken waar het item is gemaakt en van welk materiaal. We staan nog aan het begin, maar ik geloof dat de vrouw van de toekomst een drijvende kracht kan zijn achter de verandering die de mode-industrie nodig heeft.” 

‘Je kunt zoveel meer dan je denkt’

De vrouw van de toekomst staat in haar kracht en durft groots te dromen. Daar is Business Development Manager Marlieke de Rooij het levende bewijs van.  


“Samen met mijn man heb ik een kerk uit 1365 gekocht. Al heel lang een grote droom van ons. Het is een gigantisch project waarin we niet alleen een huis creëren, maar ook een plek waar mensen straks kunnen samenkomen en geïnspireerd raken. Precies zoals een kerk ooit bedoeld is. Het is intensief, maar geeft enorm veel energie. Door de week werk ik, ’s avonds regel ik alles achter de laptop en in het weekend sta ik te klussen.  


Deze verbouwing is het grootste leerproces van mijn leven. Ik ben een planner en hou van controle. Dit project daagt me uit om buiten mijn comfortzone te stappen en anders te denken. Elke keer als ik denk ‘dit lukt nooit’, lukt het tóch. Ik heb geleerd dat je zoveel meer kunt dan je denkt, zolang je blijft doorzetten en de volgende stap zet. Plan die stip op de horizon, dan kom je er.”